неделя, 3 април 2011 г.

Кандидатсването

Много хора, като чуят, че уча в Оксфорд, и ме питат "Как се влиза там?" Лошото е, когато този въпрос е задаван от хора горе-долу на моята възраст, особено такива, кандидатстващи или учещи в Обединеното Кралство.

Защото всичко е много просто: в Оксфорд се кандидатсва също както и във всеки друг университет в Кралството, с единствената важна разлика, че срокът за подаване на документи е по-ранен. За разлика от стандартната дата 15 януари, ако кандидатсваш в Оксфорд или Кеймбридж, трябва да си подадеш документите до 15 октомври. (Което е рожденият ми ден, адрес за прием на подаръци очаквайте по-късно ;> )

А подаването включва стандартния пакет от документи, които се попълват и пращат онлайн на www.ucas.com, и евентуално още нещо, което може да се наложи да се прати в университета по стандартна поща. Например, тъй като моята специалност включва философия, от мен се искаше да пратя две есета по философия.. и така написах първите си две сравнително философски есета.

Но дотук с обясненията. Наистина нямам какво повече да кажа - всичко е написано кристално ясно на съответните интернет страници. Всъщност UCAS е сайтът, на който се подават документите ако изобщо кандидатстваш където и да е във Великобритания - един пакет документи се праща на всички университети, така че всичко е наистина улеснено. И тъй като очевидно се очаква всеки, който има намерение да следва в Кралството, да си подаде документите през UCAS, то инструкциите в сайта са написани много точно, стъпка по стъпка, така че и най-гламавият човек не би трябвало да се затрудни при кандидатстването си.

А същото важи и за сайта на Оксфорд - нещата са наистина много ясно обяснени.

Аз когато кандидатствах не познавах хора, които учат в Оксфорд. Едва по-късно разбрах, че имам познати, които учат там, и това го казвам, само за да отбележа колко лесно и плавно минава кандидатсването там и изобщо където и да е във Великобритания. При мен то се състоя по следните стъпки:

1. Исках да уча в Оксфорд или Кеймбридж. Съответно, това, което следваше, беше да вляза в уебсайтовете на университетите.

2. Така се случи, че първо написах в Гугъл Оксфорд и влязох в неговия уебсайт.

3. Натиснах бутона "специалности/Courses". Фиксирах специалността "Физика и Философия." Казах си: "Това ще да е!" - просто ме грабна!

4. Прочетох кратката информация за специалността, (помня, че в дясно имаше картинка на кенгуру), после прочетох имената на другите специалности.

5. Пет минути след като влязох в сайта на Оксфорд бях решила какво искам да уча. Прочетох инфото за тази специалност в секция "Как да кандидатсваме" и после просто спазих стъпките. Това е всичко, приятели!

6. В сайта на Кеймбридж прекарах даже по-малко от пет минути - колкото ми трябваше да установя, че там няма как да уча Физика и Философия. Така че за общо има-няма 15 минути бях се осведомила какво искам да уча и какво да направя, за да мога да го уча.

И нататък всичко продължи като по вода, точно както беше започнало.

Подадох си документите в UCAS, където единственото нещо, което ме затрудни, беше изборът на колеж, поради простата причина, че ми беше трудно да си избера колежа без наистина да съм ходила в Оксфорд, затова подадох отворена кадидатура - не посочваш колеж, а те те пренасочват към произволен.

Написах си двете есета по философия, като преди това бях писала писмо в Оксфорд да ги питам на каква тема да са ми есетата, тъй като просто не знаех какво се очаква от мен. Те ми пратиха списък с няколко теми, от които аз си избрах.

Направих теста по математика и физика, който те пратиха в училище, и им го пратих.

Поканиха ме на интервю и отидох. (за интервюто ще напиша една кратка публикация)

Върнах се от интервюто и скоро дойде писмо, че съм приета безусловно.

Така още преди някои хора да са си подали документите, аз вече бях приета. Всичко беше точно и безпроблемно.

Изобщо при кандидатсването във Великобритания няма никакви затруднения с информацията, затова бях много изненадана всеки път, когато някой ме питаше как да попълни нещо в UCAS. За съжаление този въпрос ми беше задаван твърде често и въпреки че настоявах, че всичко в този уебсайт е наистина ясно - по каква магическа причина за мен информацията на сайта ще е достатъчна, а за друг човек няма да бъде? - някои проекто-студент в Кралството направиха глупостта да си дадат някой друг да им свърши работата. Говоря за такива компании като Интеграл и другите подобни, които печелят пари от това, че някои кандидастващи явно не могат да разбират английски език.. Но ако не могат, за какво изобщо искат да следват във Великобритания? : )

9 коментара:

  1. Моята мечта е да уча там, но математиката ми е много зле, на тебе когато решава теста някой учител по математика не ти ли помогна ? ;?

    ОтговорИзтриване
  2. Здравей!

    Тестът за мен беше наистина много лесен, помощ ми беше далеч от необходима. Но все пак аз съм от Математическа Гимназия, а и извънкласно съм се занимавала с математика/физика/лингвистика - така че се подразбира, че един приемен тест няма да ми е проблем.

    Но това дали ще държиш тест по математика зависи само от специалността, с която искаш да кандидатстваш: ако математиката ти е толкова далечна, предполагам няма и да искаш да учиш нещо свързано с математика; в този случай подобен тест едва ли ще ти е нужен.

    Ако все пак ти е необходима математика, или направо - ако просто ти е интересна (каквато се надявам ти е :)) бих те посъветвала да се подготвиш самостоятелно за теста и изобщо по математика по принцип. Днес това е много лесно да стане - в ютуб е пълно с видеота, обясняващи всяка част от гимназиалната математика, да не говорим за страхотните видеоуроци на Кhan Аcademy (ако не звучи познато - google it!)

    А някои от миналогодишните приемни тестове по математика за Оксфорд можеш да намериш на уебсайта на университета.

    Надявам се да си избереш да учиш нещо, което наистина искаш с цялото си сърце; ако нещото ти е достатъчно интересно, то ти се струва поне два пъти по-лесно. Успех!

    ОтговорИзтриване
  3. Здравей, моята мечта също е да уча в Оксфорд. Затова искам да попитам, след като не съм с перфектен английски език мога да ли да вляза в университета? И също така задължително ли е да имам някакъв сертификат от България?

    ОтговорИзтриване
  4. Здравей!

    Зависи какво точно ще учиш. Ако е нещо като математика, може и езикът ти да не е съвсем "перфектен". Но мисля, (все пак провери на уебсайта) че във всеки случай е хубаво да изпълниш някакъв критерий от сорта на над 100 точки на TOEFL или друг подобен изпит, но в някои случаи тези изпити по езици се държат след интервютата като нещо като условие за това да те приемат. : )

    ОтговорИзтриване
  5. ъмм... На сайта им пише, че се иска среден успех 6, та исках да попитам - наистина ли трябва да имаш пълна шестица? Аз искам да уча физика, уча в НПМГ, ходя по олимпиади и така нататък, но успехът ми щ е някъде около 5.70. Би било доста неприятно да не ме приемат, защото имам слаби оценки по философия и руски език :D

    ОтговорИзтриване
  6. С каква диплома за средно образование кандидатства? В сайта пише за GCSE - изпити - как стои този въпрос? Българските деца трябва ли да полагат някъде тези изпити или може с дипломата от гимназията, ако да, има ли долен праг за среден успех и какъв е?

    ОтговорИзтриване
  7. Здравейте! По някаква причина съм пропуснала да видя и отговоря по-рано на горния коментар, така че отговарям сега и на двата.

    Първо:

    Учи си философията! Иначе:

    Разбира се, че ще пише, че се изисква среден успех 6. Ако съществуваше оценка 7, и нея щяха да поискат - не би имало никаква логика зад това да НЕ се изисква максималното от едно обикновено средно образование. Поставете на мястото на университета, помислете си.

    Но като място, на което още се намират и мислещи хора, на интервюиращите им е ясно, че образованието само по себе си не е най-важното. Това, което е важното при приема, са, разбира се, самите хора. Важни са желанието и потенциалът. Важно е да знаеш кой си, къде се намираш, и защо си там - какво искаш? Да си проницателен, да имаш отворен ум..

    Разбира се, лош успех в средното образование обикновено е показател, при това достоверен, за това, че не обичаш да се учиш. В университета ще се учиш. Защо тогава ще искаш да отиваш там? Това е общата картинка, която в повечето случаи е правилна. Защото ако те интересува само името - прав ти път, но ние не те искаме.

    Но, разбира се - това е средно образование. Винаги може да има недоразумения - говоря за това, че често пъти оценките не отразяват мислене, а нещо друго, например, наизустяване; да не говорим за това, че от училище до училище (особено в различните държави) учебният материал се различава премного. Така че ти БИ могъл да си имаш свои лични причини да нямаш пълно шест (особено ако си имаш някакви свои собствени стремежи - например, че си избрал пътя си в живота и си решил това да е музиката и просто ученето по трудната за теб математика би ти отнело твърде много време от музиката). Просто исках да илюстрирам по някакъв набързо-скроен начин, че важното е да знаеш кой си и защо си. За да знаеш по същия начин кой си и защо си, когато те приемат. Защото хората рядко се променят - обикновено тези, които слушат вътрешните си пориви, винаги са го правили; други, за съжаление, едва ли някога ще се научат, така че миналото в този смисъл е важно.

    Миналото в едно средно образование на човек, който е с отворен ум и желае да се самоусъвършенства, трудно би могло да бъде различно от пълна шестица. Мислене тип: "аз искам да уча химия, историята не ми е нужна" в 99% от случаите показва, че ти просто не си един от тези хора.

    Така че причината да не те приемат би била главно не заради оценките, а заради интервюто. А ако не те поканят на интервюто - просто не си казал достатъчно в мотивационното си писмо..

    Второ:

    Моята диплома беше 6.00, но всъщност аз така и не "кандидатствах" с нея. Единствено когато си подавах документите наесен в 12 клас споменах, че до този момент имам 6-ци по всички предмети. След интервюто ме приеха безусловно и никой никакви дипломи не ми поиска. На практика можех и да не завършвам гимназия, ако бях така решила. :) (Всъщност от сегашна гледна точка малко съжалявам, че формално завърших и си взех дипломата - щеше да е готино, ей-така, да направя нещо интересно, за да не завърша - за приказката, да казвам после: "аз нямам средно образование")

    За тези изпити нищо не знам. Може би ще пише повече в сайта, особено ако е нещо важно? Може би просто не е? Единственият изпит, който съм държала, беше TOEFL - сертификат по английски, резултатът от който - освен един от критериите дали да те поканят на интервю, или не (а те се стараят да канят почти всеки) - трудно може да бъде от голямо значение (разбира се, ако не искаш да учи, например, английска литература или нещо от сорта.)

    И накрая: за "долния праг на успеха" коментирах в предните абзаци. :)

    ОтговорИзтриване
  8. Добър ден. Бих желал да попитам автора на тази статия, когато те повикат на интервю, университета ли осигурява всиями разходи(престой, самотелен билет)? И, ако може, би ли дала малко повече информация за интервюто (какви въпроси задават, какво очакват от теб и т.н) В момента завърших 11 клас и държах изпит за сертификат CAE и изкарах А(при което получавам и следващия сертификат CPE) . Диполомата няма да ми е пълно 6, но в случай че се справя добре на матурите (за което много се надявам), ще бъде около 5,80-5,90. Мисля да кандидаствам с машинен инженер.

    ОтговорИзтриване
  9. Добър ден. Бих желала да ми изясните някои неща ако е възможно. Аз живея в Испания и бих искала да знам дали мога да кандидатствам и да уча в Оксфорд.Със стипения ли ви приеха или вие си плащате? Какви трябва да са бележките ти за да те приемат?

    ОтговорИзтриване